maanantai 25. elokuuta 2008

Värjäyskokeilu



Tiedättekö mikä saa minut aivan mykäksi kunnioituksesta? Neuloja, joka värjää ja kehrää itse langat perinneneuleisiinsa. Ravelryn ja blogien kautta olen heitäkin löytännyt.
Haluaisin oppia lisää ja kehittyä paitsi eri neuletekniikojen käytössä, ja myös itse materiaalin muokkauksessa. Eli oppia värjäämään minäkin, edes jotain pientä! Kehräämistä olen pikkutyttönä kokeillut mummon rukilla. ( Mummolta saisin varmasti välineet lainaan, mutta tässä ajattelen: ei kaikkea hyvää kerralla. Ehdin kyllä opiskelemaan kehräämistä myöhemminkin.)

Olen toki nähnyt kasvi-ja koolaid-värjättyjä lankoja blogeissa tai lukenut kuinka joku huolettomasti Dylon-napilla värjää Nallesta itselleen mieluisat langat. Hiukan harvemassa huomaan juttuja valmiin neuleen värjäämisestä. Tätä kokeilin kuitenkin.
Koekaniinina oli 3 vuotta vanha Senja -kietaisutakki.

Yläkuvasta näette, että Novitan Butterfly otti kauniisti väriä. Käytössä oli Dylon 40 asteen koneväri. Alakuvan surullisen haalea väri parani huomattavasti. Mutta tasan ei käy onnen lahjat: viskoosisekoite kutistui sen verran, että hihat ja hartiat soivat, kun ihanan vihreän neuleen saa ylleen. Sain siis vastauksen kysymykseeni - miksi värjätään langat, eikä valmista työtä :D
P.S. minulla on muuten toinenkin Senja vaalean sinisestä Butterflystä, sekä yhden Nallesta neulotun ehdin jo lahjoittaa eteenpäin. Senja on siis varsin kiva malli! Ainoa varoituksen sanani koskee käsivarsia: tee vähän väljemmät, jos sinulla on "ruista hihassa"

2 kommenttia:

Satu kirjoitti...

Värjääminen on ihanan vaarallista. Kohta katselet miehenkin vaatekaappia värinapit silmissä. :D

Ah, mun pitäis koittaa tehdä Senja, kun mulla ei ole habaa, eikä sekään hääviä ole, jos hiha pussittaa. No, en mä oikeasti mitään ehdi. Mä meen töihin! Kiitos vaan tsempistä silloin keväällä.

Mari,Prosessineuloja kirjoitti...

...värinapit silmissä... LOOL! Mies jo ihmettelee miksi nauran ääneen. Senja on kyllä suositeltava neule kaikille. Ja onnea työläiselle! Jos voin jotenkin vertaistukea, emailini on eräänkin "ryhmän" jäsentiedoissa.